الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه یادگیری ساختن گرا (E5)در مبحث مغناطیس
کد مقاله : 1072-CNF
نویسندگان
فرشته پاکروان *
آموزش و پرورش مشهد- ناحیه 3
چکیده مقاله
تدریس امری پیچیده است که نیاز به چارچوب معینی دارد، در صورت عدم وجود یک چارچوب مشخص عقاید ذهنی و شخصی حاکم می شود، ﺳﺎزﻧﺪه ﮔﺮاﯾﯽ، ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻣﻔﯿﺪ و ارزﺷﻤﻨﺪی اﺳﺖ، زﯾﺮا آن ﭼﻪ را ﮐﻪ در ﮐﻼس فیزیک اﺗﻔﺎق می اﻓﺘﺪ؛ شفاف تر و ﺑﻬﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ روﯾﮑﺮدﻫﺎ تبیین می کند. اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ در آﻣﻮزش فیزیک، ﻣﻌﻠﻢ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ تسهیلﮔﺮ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﻓﻀﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﺎری دانش آﻣﻮزان را ﺑﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی، تشویق می کند. او ﺑﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ گروهﻫﺎی ﮐﺎری ﮐﻮﭼﮏ اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ را در اﺧﺘﯿﺎردانش آﻣﻮزان ﻗﺮارمی دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺚ و ﮔﻔﺖ وگوی علمی ، برداشتها و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ذﻫﻨﯽ ﺧﻮد را از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ درﺳﯽ ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪ و راهﺣﻞﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺧﻮد را ﺑﺎ دﯾﮕﺮان درﻣﯿﺎن ﺑﮕﺬارﻧﺪ . اﯾﻦ ﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪ پیش رونده و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻃﻠﺐ اﺳﺖ؛ ﮐﻪ می ﺗﻮاﻧد ﯾﺎدﮔﯿﺮی فیزیک را ﺑﺮای دانش آموزان ﺑﺎ ﻫﺮ ﺳﻄﺢ از ﺗوانایی معنی دار و رﺿﺎﯾﺖ بخش می کند. تحقیق حاضر با پرداختن به الگوی طراحی آموزشی ساختن گرا بر مبنای روش E5 وکاربست آن در کلاس درس سعی در دادن ایده برای معلمان فیزیک دارد.
کلیدواژه ها
نظریه ساختن گرا، روش تدریسE5 ، خلاقیت، مهارت های زندگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر