مطالعه دوگانگی موج-ذره و کجفهمی دانشآموزان متوسطه دوره دوم |
کد مقاله : 1071-CNF |
نویسندگان |
محمدرضا قراغانی، سهراب آقایی * گروه علوم پایه، پردیس شهید رجائی فارس، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
بیش از یک قرن از پیدایش مکانیک کوانتومی میگذرد و تحقیقات قابل توجهی در مورد درک دانشآموزان از پدیدههای کوانتومی انجام شده است. یکی از مهمترین مباحثی که همواره دانشآموزان برای درک آن دچار مشکل میشوند، دوگانگی موج-ذره است. ذرات در ابعاد ریز میتوانند با توجه به نوع اندازه گیری که از آنها انجام میگیرد، خاصیت ذرهای یا خاصیت موجی از خود نشان دهند. در این مقاله ابتدا به مرور تاریخی اثبات موجی یا ذرهای بودن نور میپردازیم. با مطرح کردن چند سؤال در ارتباط با خواص موج و ذره، بر اساس پاسخهای دریافتی از دانشآموزان، متوجه میشویم که مشکل اصلی دانشآموزان در درک مفاهیم اولیه موج و ذره است و درک درستی نسبت به ذره، موج و خاصیت دوگانگی موج-ذره ندارند. در نتیجه سعی میکنیم خواص اصلی موج و ذره را به زبانی ساده بیان کنیم تا کج فهمی ایجاد شده در مفهوم هر یک را بر طرف نماییم. |
کلیدواژه ها |
کوانتوم، دوگانگی موج-ذره، کج فهمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |