بررسی کج‌فهمی‌های مفاهیم دما و گرما در دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی گرما
کد مقاله : 1068-CNF
نویسندگان
شکیلا مومنی نیا *1، زهرا داوری2
1دانشجو، گروه آموزشی فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
2مدرس، گروه آموزشی فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
چکیده
در مطالعه حاضر، تصورات و کج فهمی‌های دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی درباره مفهوم‌های دما و گرما مورد بررسی قرار گرفته است. مفاهیمی که هم در برنامه درسی مدارس و هم در زندگی روزانه اهمیت فراوان دارند. با توجه به بحران شیوع کرونا و تعطیلی مدارس با همکاری آموزگاران سه آموزشگاه شهرستان برخوار استان اصفهان تعداد 63 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی 99–1398 به روش نمونه‌گیری در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری اطلاعات، از یک آزمون تشخیصی حاوی پنج سؤال باز-پاسخ و چندگزینه‌ای استفاده شد و پاسخهای دانش‌آموزان در قالب توضیحات داده شده و همچنین شرکت در مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای ارزیابی میزان درک دانش‌آموزان، از روش ارزیابی مفهومی استفاده شد. بررسی پاسخ های داده شده به سؤالهای پرسشنامه نشان داد که دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی کج فهمی‌های متعددی در زمینه مفهوم دما و گرما دارند. براین اساس ضرورت هست که در بازبینی برنامه‌های درسی و موارد آموزشی علوم تجربی دوره‌ی ابتدایی توجه ویژه‌ای شود و در جهت ارتقای دوره‌های آموزشی آموزگاران مربوطه در راستای ارتقای کیفیت فرایند یاددهی مفاهیم مرتبط با دما و گرما اقدام شود.
کلیدواژه ها
واژه های کلیدی:کج فهمی، گرما، دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر