بدمفهومش های دانش آموزان کلاس دهم درباره دما و گرما، دلایل و راهکارها |
کد مقاله : 1063-CNF (R2) |
نویسندگان |
احمد کمالیان فر * علوم پایه- دانشگاه فرهنگیان- ایران |
چکیده مقاله |
از نکات مهم در فرآیند آموزش فیزیک، شناخت بدمفهومش ها در مباحث گوناگون است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش برای شناخت بدمفهومش های دانش آموزان کلاس دهم در مبحث گرما و دماسنجی به روش تحقیق توصیفی، تعداد 55 دانش آموز کلاس دهم در یکی از مدارس متوسط شهر شیراز مورد پژوهش قرار گرفتند. ابتدا با طرح سوالات پاسخ باز درباره دما و گرما، تصورات آنها در این مبحث مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس با طرح 12 سوال با پاسخ های " صحیح" ، " غلط" و " نمی دانم" به شناخت بد مفهومش آنها در مورد دما و گرما پرداخته شد. با تحلیل داده های جدولی که این سوالات بهمراه فراوانی و درصد این پاسخ ها در آن قرار گرفت، بدمفهومش دانش آموزان مشخص گردید. از مهمترین بدمفهومش های دانش آموزان در این مبحث می توان به مواردی نظیر بکارگیری مفاهیم دما و گرما بجای هم و بالا رفتن درجه بدمفهومش بهنگام بکاری گیری چند مفهوم می توان نام برد. در پایان پیشنهاداتی در جهت کاستن این بدمفهومش ها ارائه گردیده است. |
کلیدواژه ها |
بدمفهومش، فیزیک، دما، دماسنجی، گرما |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |