آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری مسیری هموار در جهت درک جهان هستی
کد مقاله : 1061-CNF (R1)
نویسندگان
فرشته گلیان *
پردیس شهید چمران مرکز شهید بهشتی
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری1(IBSE) و تفکر انتقادی دانش آموزان است. شواهد بسیاری نشان می دهد که علوم، بینش قدرتمندی در مورد جهان هستی ارائه می دهد، اما متاسفانه تعداد دانشجویان علاقمند به تحصیل علوم و تکنولوژی در سراسر جهان کاهش یافته است. نتایج تحقیقات نشان داده است که یکی از اصلی ترین عوامل در این مورد، بکارگیری روش منسوخ آموزش سنتی علوم در مدارس است و باید در سبک یادگیری دانش آموزان تغییرات چشمگیری بوجود آید. بنابراین، به یک شیوه یادگیری جدید و فعال نیاز است و لازم است جوانان را برای یادگیری مادام العمر آماده کنیم. آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری به عنوان یک روش آموزشی مناسب و موفق برای آموزش فراگیران ارائه شده است که یکی از جنبه های مهم آن، بالا رفتن سطح تفکر انتقادی در طول آموزش آنها در مدرسه و نیز در زندگی آینده دانش آموزان است.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد در یادگیری فعال، فراگیران از دریافت کنندگان منفعل دانش، تبدیل به مشارکت کنندگانی فعال در فعالیتهای آموزشی تبدیل می شوند که علاوه بر توسعه ارزش ها و نگرش ها، درمواردی چون تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزیابی نتایج مهارت پیدا می کنند. یادگیری فعال نه تنها بر پیشرفت مهارتهای فراگیران بلکه بر کشف رویکردها و ارزشهای آنان نیز تأکیددارد.
بنابر مطالعات انجام شده میتوان نتیجه گرفت که رویکرد کاوشگری در آموزش علوم به جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی، فراگیران را قادر به ساخت دانش پایدار می کند.
کلیدواژه ها
کاوشگری، تفکر انتقادی، علوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی