آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه: بررسی موردی دانشجویان دختر رشته‌های فیزیک و ریاضی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1060-CNF
نویسندگان
فاطمه اصغری *1، منصور وصالی2، سیامک خادمی3
1گروه فیزیک مرکز آموزش عالی شهید شرافت پردیس نسیبه تهران
2گروه فیزیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
3گروه فیزیک دانشگاه زنجان
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش بررسی آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، در خواندن متون علمی است. روش انجام این پژوهش آمیخته بود. ابتدا طی تحقیق کیفی توانایی فراشناختی دانشجویان ترم اول رشته‌ی فیزیک در حل مسائل سینماتیک بررسی شد. نتیجه‌ی تحقیق مذکور نشان داد که دانشجویان دانش فراشناختی در حد متوسط دارند. به منظور بررسی تعمیم این نتیجه از پرسش‌نامه‌ی استاندارد آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه(MARSI) استفاده شد. این پرسش‌نامه سی سوال دارد و دارای سه خرده مقیاس راهبردهای کلی خواندن(GLOB) ، راهبردهای حل مسئله(PROB) و راهبردهای پشتیبانی کننده(SUP) است که نشان می‌دهد دانشجویان هنگام خواندن مطالب علمی چند بار از راهبردهای خواندن استفاده می‌کنند. میانگین برای هر خرده مقیاس نشان می‌دهد که از کدام گروه از راهبردها (یعنی راهبردهای کلی، حل مسئله و پشتیبانی کننده) هنگام خواندن بیشتر استفاده می‌کنند. و سؤالات با مقیاس لیکرت پنج درجه‌ای تدوین شده‌اند. تعداد250 پرسش‌نامه، 119 پرسش‌نامه‌ی درست تحلیل شد. برای تحلیل از نرم‌افزار 20SPSS استفاده شد. آلفای کرونباخ 87/0 بدست آمد. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که دانشجویان آگاهی فراشناختی متوسطی در خواندن متون علمی دارند. در این مقاله ابتدا به اهمیت فراشناخت در یادگیری پرداخته می‌شود سپس روش تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه، یافته‌ها و نتایج بررسی می‌شود.
کلیدواژه ها
فراشناخت، آموزش علوم، راهبردهای خواندن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی