عوامل موثر برای ایجاد علاقه موقعیتی در دانش‌آموزان جهت یادگیری درس فیزیک
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
حمید قبادی *
مرکز شهید بهشتی
چکیده مقاله
این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل موثر در ایجاد علاقه به درس فیزیک در دانش‌آموزان دوره متوسطه است. درس فیزیک در دوره متوسطه از جمله دروسی است که یادگیری آن برای دانش‌آموزان و تدریس آن برای معلمان به سادگی امکان‌پذیر نیست. شناسایی این عوامل می‌تواند زمینه‌ای را برای بهبود و گسترش یادگیری و آموزش موثر فیزیک فراهم آورد. در بررسی منابع مختلف عوامل زیادی شناسایی شد که در پژوهش حاضر سعی شد تا مجموعه این عوامل در دو دسته کلی محیط آموزشی و برنامه درسی خلاصه شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که شناساسی این عوامل و متغیرهای مربوط فقط محدود به درس فیزیک نیستند و در آموزش دروس دیگر نیز می‌توان از آن‌ها بهره برد. در این پژوهش سعی شده است تا با مرور منابع مختلف عوامل موثر در ایجاد علاقه به درس فیزیک جستجو شود و با معرفی این عوامل راه را برای ارتباط موثر بین معلم و دانش‌آموزان فراهم آورد. پژوهش حاضر از نوع کتابخانه‌ای است که در این راستا از منابع دیجیتالی استفاده شده است و سعی شده است تا با استفاده از فیش‌برداری از مطالب کتاب‌ها ، مقالات و تحقیقات مختلف در جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد علاقه به درس فیزیک استفاده شود.
کلیدواژه ها
علاقه موقعیتی، درس فیزیک، دانش آموزان دوره متوسطه، عوامل موثر، محیط آموزشی، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی