تعیین اثربخشی دو روش مشارکتی و سخنرانی در آموزش فیزیک (مطالعه موردی: دانش آموزان رشته ریاضی و فیزیک دبیرستان دخترانه نمونه محمودیه 18 خیامی گناباد)
کد مقاله : 1025-CNF
نویسندگان
سمیرا رمضانی اول *
فیزیک، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد،ایران
چکیده مقاله
آموزش یکی از اساسی ترین نیازهای جوامع بشری و از محورهای توسعه می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری سخنرانی دانش‌آموزان دختر انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر پایه یازدهم در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 70 نفر بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل میانگین انجام گرفت. تحلیل داده‌ها نشان داد که استفاده از الگوی یادگیری مشارکتی منجر به تفاوت معنی‌دار با الگوی سخنرانی شده است. با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان مطرح کرد که الگوی یادگیری مشارکتی بر یادگیری سخنرانی مؤثر بوده و منجر به افزایش نمرات و مؤلفه‌های آن شامل خودکنترلی و رغبت برای یادگیری در گروه آزمایش فیزیک شده است. روش مشارکتی در تدریس فیزیک باعث ایجاد شور وعلاقه یادگیری در دانش آموزان و مشارکت آنها در امر تدریس که در نهایت کلاسی پویا و فعال را رقم خواهد زد .
کلیدواژه ها
فیزیک، یادگیری، اثربخشی، تدریس فیزیک، روش های فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر