آموزش پروژه محور: راهبردی موثر در آموزش فیزیک |
کد مقاله : 1020-CNF |
نویسندگان |
سیده محبوبه جمالی * محقق پژوهش سرای اشراق و دبیر فیزیک آموزش و پرورش منطقه 7 تهران |
چکیده مقاله |
هدف از این تحقیق بررسی نقش آموزش پروژه محور در آموزش فیزیک است. برای رسیدن به این هدف، از بین جامعه آماری که شامل دانش آموزان کلاس دهمی که در کشور مالزی در سال تحصیلی 2016-2017 (94-95) مشغول تحصیل بودند، 107 دانش آموز (50 نفر گروه آزمایش و 57 نفر گروه گواه) بصورت تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق از روش شناسی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی مانند تحلیل چند متغیره کوواریانس (MANCOVA) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در مقایسه با روش تدریس معمولی، آموزش پروژه محور موجب پیشرفت دانش آموزان در آزمون فیزیک گردیده است. نتایج پس آزمون نشان داد که دانش آموزانی که در معرض آموزش پروژه محور بودند در مقایسه با دانش آموزانی که از روش تدریس معمولی استفاده کردند پیشرفت 80/25 درصدی داشتند و بطور کلی میتوان گفت که آموزش پروژه محور بر پیشرفت دانش آموزان در درس فیزیک تاثیر مثبت دارد و روش آموزش پروژه محور را میتوان بعنوان راهبردی موثر در آموزش فیزیک مورد توجه ویژه قرارداد. |
کلیدواژه ها |
آموزش پروژه محور، درس فیزیک، روش تدریس معمولی، اس تی ای ام |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |