تحلیل محتوای کتاب فیزیک دهم بر اساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1015-CNF (R1)
نویسندگان
سید نوید الیاسی *
دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم، بر اساس تکنیک ویلیام رومی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و ضریب درگیری ذهنی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم در سال‌تحصیلی 97-98 بود. واحد تحلیل، صفحات کتاب شامل: متون، تصاویر و پرسش‌ها است که در مجموع30 صفحه می‌باشد، به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، پرسش های کتاب با ضریب درگیری5/2 بیانگر این است که پرسش ها، بیشتر از ضریب در نظر گرفته شده در این مقیاس تحلیل و برای دانش آموزان مناسب نیستند؛ متن کتاب نیز با ضریب درگیری19/0 نشان دهنده غیرفعال بودن آن بوده و زمینه را برای فعالیت فراهم نمی کند. در مقابل نتایج بدست آمده برای تصاویر درج شده در کتاب با ضریب 42/0 نشان دهنده فعال بودن این قسمت است و دانش آموز را با خود درگیر کرده و فعال می سازد . بنابراین، متن و پرسش های کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم به روش غیرفعال تدوین شده و احساس نیاز جهت تجدید نظر کوچکی در آنها وجود دارد .
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، فیزیک، پایه دهم دوره دوم متوسطه، ویلیام رومی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر