تحلیل محتوای کتاب فیزیک دهم بر اساس روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1015-CNF (R1) |
نویسندگان |
سید نوید الیاسی * دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم، بر اساس تکنیک ویلیام رومی است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی می باشد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و ضریب درگیری ذهنی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم در سالتحصیلی 97-98 بود. واحد تحلیل، صفحات کتاب شامل: متون، تصاویر و پرسشها است که در مجموع30 صفحه میباشد، به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. براساس یافتههای پژوهش، پرسش های کتاب با ضریب درگیری5/2 بیانگر این است که پرسش ها، بیشتر از ضریب در نظر گرفته شده در این مقیاس تحلیل و برای دانش آموزان مناسب نیستند؛ متن کتاب نیز با ضریب درگیری19/0 نشان دهنده غیرفعال بودن آن بوده و زمینه را برای فعالیت فراهم نمی کند. در مقابل نتایج بدست آمده برای تصاویر درج شده در کتاب با ضریب 42/0 نشان دهنده فعال بودن این قسمت است و دانش آموز را با خود درگیر کرده و فعال می سازد . بنابراین، متن و پرسش های کتاب فیزیک دهم دوره متوسطه دوم به روش غیرفعال تدوین شده و احساس نیاز جهت تجدید نظر کوچکی در آنها وجود دارد . |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، فیزیک، پایه دهم دوره دوم متوسطه، ویلیام رومی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |