طراحی و اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از مفهوم انرژی جنبشی بر اساس چارچوب نظری APOS |
کد مقاله : 1014-CNF |
نویسندگان |
مصطفی اسدی *1، فاطمه احمدی2 1دانشکده علوم دانشگاه شهید رجایی تهران 2دانشکده ی علوم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران |
چکیده مقاله |
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان معیاری برای داوری در باره ی میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان و همچنین میزان موفقیت فعالیتهای آموزشی معلمان ، همواره از اهمیت بالایی برخوردار است . بنابر این با توجه به تاثیر بسیار زیاد این عامل در فرایند یادگیری و یاددهی ، ارایه ی شیوه های نوین در این زمینه و ارتقای سطح دانش معلمان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت ، ضرورتی اجتناب ناپذیر است . روشهای رایج در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، اغلب محفوظ ذهنی و توانایی به خاطر سپردن مطالب توسط آنها را می سنجد ، در حالیکه برای ارزیابی دقیق میزان یادگیری دانش آموزان باید عوامل مختلفی چون یادگیری عمیق و مفهومی و چگونگی شکل گیری مفاهیم در ذهن آنها را در نظر گرفت ، بنابراین ابزار ارزیابی باید بر ساس سنجش سطوح مختلف یادگیری تدوین شده باشد. یکی از این ابزارها چارچوب نظری APOS مبتنی بر نظریه ی سازنده گرایی است. طبق این چارچوب ، افراد مفاهیم را در ساختارهای ذهنی عمل، فرآیند و شی ء یاد می گیرند و ممکن است بتوانند این ساختارها را برای تشکیل طرح واره ی مفهوم ترکیب کنند. در این مقاله ما سعی داریم یک نمونه آزمون پیشرفت تحصیلی از نوع تکوینی وابسته به ملاک از مفهوم انرژی جنبشی بر اساس چارچوب نظری APOS طراحی و اجرا کنیم |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، انرژی جنبشی، نظریه ی سازنده گرایی، چارچوب نظری APOS |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |