تدریس مفهومی وکیفیت بخشی بدمفهومش درآموزش فیزیک |
کد مقاله : 1013-CNF (R1) |
نویسندگان |
فرهاد کریمی * دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران |
چکیده مقاله |
یکی ازاهداف آموزش ایجاددرک صحیح وعمیق دردانش آموزان وفراگیران است.عوامل فردی ومحیطی بسیاری را می توان نام بردکه مانع ازنیل به اهداف آموزشی می شود که می توان رایج ترین و مهمترین آنها درعرصه آموزش رسمی را وجودبدمفهومش ها دانست.دراین مقاله مطالعه ای توصیفی تحلیلی به کمک آزمون محقق ساخته روی تعداد 450دانش آموز مقطع متوسطه دوم و 10معلم فیزیک مقطع متوسطه دوم در 2 منطقه انجام شدکه جامعه آماری این تحقیق تمام دبیران فیزیک وتمام دانش آموزان متوسطه دوم رشته علوم تجربی وریاضی فیزیک شهرستان رباط کریم وشهرستان بهارستان می باشد. نتایج نشان داد که 100 درصد دانش آموزان دربسیاری از مفاهیم بدمفهومش دارند و100درصد معلمان اظهار داشته اند که درمفهومش مفاهیم فیزیک مشکل چشمگیری وجود دارد.مهمترین دلایل معلمان برای وجود بدمفهومش عبارتند از: عدم تدریس مفهومی به خودمعلمان،عدم علاقه معلمان به تدریس مفهومی،عدم وجودعدالت آموزشی دربین معلمان،عدم ارزش بودن تدریس مفهومی،عدم وجودوقت کافی برای تدریس مفهومی،همچنین مهمترین دلایل بدمفهومش از نظر دانش آموزان نیزعبارتند از:عدم دانستن اینکه تدریس مفهومی چیست،عدم انگیزه معلمان برای تدریس مفهومی،حفظ کردن جزوه وبرگزاری امتحان ازهمان جزوه،عدم انگیزه خوددانش آموزان برای یادگیری مفهومی وامید نداشتن به آینده تحصیلی خودشان. |
کلیدواژه ها |
اهداف آموزشی،بدمفهومش،عدالت آموزشی،تدریس مفهومی،یادگیری مفهومی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |