بررسی تأثیر روش علمی بر عملکرد دانش آموزان پایه دهم در رویکرد فرآیندی درس فیزیک 1 و آزمایشگاه علوم تجربی
کد مقاله : 1012-CNF (R1)
نویسندگان
اسماعیل اصغرپور *1، محمد ابراهیمی دباغ2
1دانشگاه فرهتگیان شهید بهشتی مشهد
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد،مدیر گروه ریاضی و فیزیک دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی مشهد
چکیده مقاله
به طور کلی هدف این پژوهش بررسی تاثیر کاربست روش علمی بر عملکرد دانش آموزان پایه دهم شهر قاین در مهارتهای فرآیندی درس فیزیک 1 و آزمایشگاه علوم تجربی می باشد و این پرسش مطرح شد که آیا بین کاربست روش علمی و پیشرفت دانش آموزان در کسب مهارتهای فرآیندی رابطه معناداری وجود دارد؟
نمونه مورد مطالعه شامل 60 دانش آموز پایه دهم است که به روش نمونه گیری غیر تصادفی از بین دانش آموزان پایه دهم شهر قاین در دو کلاس 30 نفره برای سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. سپس در یک پژوهش شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون دو گروهی ،ابتدا پیش آزمون از هردو گروه گرفته شد.طی شش ماه با کاربست روش علمی آزمایش های فیزیک کتاب آزمایشگاه علوم با گروه آزمایش اعمال و گروه کنترل روال معمول برنامه درسی اجرا شد. در طی انجام پژوهش محقق با آزمون های عملکردی و بصورت مشاهده حضوری به بررسی مهارتهای فرآیندی پرداخت. در پایان با اجرای پس آزمون از هر دو گروه به میزان تاثیر روش علمی پرداخته شد . سپس با یک تحلیل آماری روی داده های ، اثر معنی دار انجام پروژه علمی روی پیشرفت دانش آموزان در کسب مهارتهای فرآیندی مشخص شد . نتایج این پژوهش نشان می دهد که در میزان عملکرد دانش آموزان در مهارتهای فرآیندی بین دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد، بنابر این کاربست روش علمی بر عملکرد دانش آموزان در مهارتهای فرآیندی درس فیزیک 1 و آزمایشگاه علوم تجربی اثر مثبت دارد.
کلیدواژه ها
روش علمی- عملکرد - رویکرد فرآیندی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر