شناخت روش علمی از طریق آموزش تاریخ علم فیزیک
کد مقاله : 1007-CNF
نویسندگان
فاطمه اربابی فر *
مدیر بخش فیزیک، مرکز شرافت، دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
در این مقاله به بررسی تأثیر درس تاریخ علم فیزیک بر شناخت دانشجویان از روش علمی می پردازیم. در طی این پژوهش دانشجو در کلاس درس تاریخ علم، با مراحل دستیابی به فرضیات، نظریه ها، قوانین علمی فیزیک و به طور کلی فرآیند روش علمی آشنا شده و به طور ضمنی با نحوه پژوهش علمی در مقاطع بالای تحصیل در رشته ی فیزیک دقیقاً آشنا می شود.
این روش تحقیق از نوع پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی است که در گروه آزمایش درس تاریخ علم تدریس شده و این عنوان درسی به گروه کنترل ارائه نشده است. نمونه آماری تحقیق حاضر دانشجویان دختر رشته ی آموزش فیزیک در مرکز شرافت دانشگاه فرهنگیان هستند که درس انتخابی تاریخ علم را اخذ کرده اند. برای سنجش درک دانشجویان از روش علمی پرسشنامه ای در پس آزمون استفاده شده که سنجش روایی پرسشنامه توسط متخصصان تاریخ علم و اساتید رشته فیزیک صورت گرفته و مورد تایید قرار گرفته است. در تجزیه تحلیل آماری از نرم افزار spss استفاده شده و پس از بررسی نرمال بودن داده ها و برقراری سایر شرایط، از آزمون دو نمونه ای T مستقل برای تحلیل داده ها استفاده می کنیم. در نهایت مشخص شد که رابطه ی معناداری بین آموزش تاریخ علم فیزیک و شناخت دانشجویان از روش علمی وجود دارد. و تاریخ علم با ایجاد درک عمیق تر از روش علمی برای دانشجویان، زمینه ی ارتقای کیفی سطح پژوهش ها در مقاطع تحصیلی عالی را برای ایشان فراهم می کند.
کلیدواژه ها
تاریخ علم فیزیک، آموزش فیزیک، روش علمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی